Skip to main content
Vesti

Li Elena Henderson: Budite razlog zašto će neko ostati

Na samom početku 7. koferencije HR Experience održanoj u organizaciji Infostuda, Li Elena Henderson, čijim je predavanjem započeo programski deo, istakla je:

“Svi znamo frazu da su ljudi najveća prednost kompanije, ali zapravo, vaša najveća prednost su samo angažovani i motivisani ljudi”.

Li (Leigh) Elena Henderson, osnivačica je i CEO HRManifesto, ima i skoro 20 godina staža u američkim korporacijama, gde je kao HR direktorka radila i u pet Fortune 100 kompanija. Danas zaposlene i HR profesionalce savetuje kako da se izbave iz modusa preživljavanja na radnom mestu i doprinesu kulturi napretka. HRManifesto trenutno ima preko 700.000 pratilaca na TikToku i preko 400.000 pratilaca na Instagramu. Istovremeno, Li Elena Henderson je jedna od autorki podkasta HR Besties, koji svake druge srede donosi nove priče iz kancelarije sa glavnom porukom – da je i na poslu pre svega važno kako tretiramo ljude.

“Moj put je vodio kroz preživljavanje toksičnih radnih mesta, gde sam činila sve kako treba, bila tip A, poštovala sva pravila i više od toga. Ipak, bila sam otpuštena, i to na jedini način gori od žutog lepljivog papirića kojim te neko obaveštava da ste raskinuli – otpuštena sam tokom Zoom razgovora!“, rekla je Li Elena Henderson, naglasivši da joj je baš ta situacija pomogla da uvidi probleme i potencijalna rešenja toksičnosti na radnom mestu.

Kada sam shvatila da moram da se borim da bih se na poslu osećala kao ljudsko biće, shvatila sam i da nije problem u meni nego u sistemu. Nakon dve nedelje rodio se HRManifesto, a željom da pomogne profesionalcima da vole svoje karijere, da maksimizuju uspeh na poslu i da posao bude mesto rasta i napretka”, rekla je Li Elena Henderson, koja je i autorka knjige o napuštanju toksičnog radnog okruženja „Work Rescue: Break Free From Survival Mode and Unlock Career Satisfaction”.

Li Elena kaže da se nalazimo na važnom raskršću: da li ćemo ostati zaglavljeni u modu preživljavanja ili ćemo posao doživeti kroz radost, rast i nalaženje smisla. Stručnjaci za ljudske resurse imaju lidersku odgovornost.

„Ovo vam ne govorim kao neko ko ima sve odgovore, već kao neko ko je bio u situaciji da izgubi svoj put na poslu. Verujem da je otvorena komunikacija ključna za napredovanje ljudi i organizacija”, naglasila je Li Elena Henderson.

Kako iskoračiti u kulturu rasta i napredovanja?

„Umesto reaktivnih sredina koje funkcionišu u strahu i poslušnosti, kreirajmo kulturu poverenja, šansi i smisla. Budite razlog zbog kojeg će neko ostati!”, rekla je Li Elena Henderson.

Li je prisutnima na konferenciji predložila da rade na pet osnovnih oblasti koje su ključne za kreiranje kulture napretka:

  • Negujte otvorenu komunikaciju,
  • Pokažite da cenite ljude i odajte priznanje njihovom doprinosu
  • Omogućite prilike za rast i napredak
  • Suočite se direktno sa „sindromom pregorevanja“ na radnom mestu
  • Povežite jasno rad sa smislom

Kako početi?

Li je savetovala učesnicima da izaberu jednu oblast na koju će se fokusirati.

„Obavežite se da ćete svesno raditi na poboljšanju tog aspekta narednih 30 dana. Ponašajte se onako kako želite da se zaposleni ponašaju. Angažovanost i retencija počinju sa konzistentnim, a ne savršenim vođstvom. Koristite svoj uticaj. Trudite se da budete model ponašanja koje želite da vidite u kulturi napretka. Suprotstavite se kulturi preživljavanja. Važno je da razumete da svakog dana svakom svojom odlukom i svojim ophođenjem ili podržavate model preživljavanja ili ga zamenjujete kulturom napretka i rasta. Izaberite napredak”, rekla je Henderson.

Poverenje jača uz otvorenost i komunikaciju

Prvi fokus na koji stručnjaci za HR treba da obrate pažnju je promocija i negovanje otvorene komunikacije i poverenja, jer u prazninama koje nastaju u nedostatku informacija buja strah i zaposleni kreiraju najgore moguće scenarije, objasnila je Li Elena.

„To je prečica za visoku fluktuaciju. Ukoliko se pobrinete za ljude, ti isti ljudi će se pobrinuti za klijente i za sve ostalo. Psihološka sigurnost će omogućiti zaposlenima da daju najbolje od sebe. Poverenje jača tamo gde je transparentnost prisutna na svim nivoima. Kreirajte kulturu povratne informacije, negujte sastanke lidera i zaposlenih, obezbedite da menadžeri nauče i neguju aktivno slušanje i daju odgovore koji uzimaju u obzir poslovne ciljeve i procese, ali i same zaposlene”, zaklučila je ona.

Priznanje – jeftin i moćan, nedovoljno korišćen alat

Prema njenim istraživanjima, istraživanja pokazuju da preko dve trećine zaposlenih smatra da bi bolje radili da je njihov trud priznat. Priznanje je najjeftiniji a moćan alat koji vodi retenciji, a koji poslodavci premalo koriste.

„Slavite postignute ciljeve i ponašanja koja su u skladu sa smislom i vrednostima kompanije. Potrudite se da poznajete svoje ljude i da priznanja prilagodite njima i ponašanjima i rezultatima koje postižu. Priznanje za dobar posao ne treba da bude rezervisano samo za razgovor o učinku, već treba da bude integralni deo radnog dana i sastanaka”, naglasila je Li Elena Henderson.

Ukoliko ne pružite prilike za rast i napredak, zaposleni će ih potražiti drugde

Henderson je tokom svog izlaganja istakla da istraživanja pokazuju da će 94% zaposlenih ostati duže u organizaciji koja investira u njihovu karijeru. Trening nije jedini način razvoja zaposlenih. Prilike za rast su i pružene šanse da zaposleni grade svoje veštine kroz posao, da budu vidljiviji, da imaju mentora i da budu izloženi novim izazovima.

„Planski razgovarajte sa zaposlenima o njihovom karijernom putu, omogućite im pristup platformama za učenje i projektima u kojima mogu da razvijaju znanja i veštine, kao i da budu vidljiviji. Omogućite im da budu mentori i da imaju mentora, kreirajte prilike u kojima kolege uče jedni od drugih”, naglasila je ona.

Burnout urušava ljude i organizacije

Tokom predavanja je podvukla da je danas pregorevanje (burnout) najvažniji razlog zašto ljudi napuštaju organizacije. Zaposleni se suočavaju sa izgaranjem zbog obima posla, nedostatka balansa privatnog i poslovnog života i zbog nejasnih prioriteta. Karijere im stagniraju, kultura organizacija trune, a neke kompanije se ophode prema zaposlenima sa stavom da treba da budu srećni što uopšte imaju posao.

Normalizujte razgovore o mentalnom zdravlju i o obimu posla, uvažite iskustvo zaposlenih“, smatra Li Elena Henderson.

Smisao rada i misija organizacije ne svode se na slogan na zidu

Li Elena je rekla i da zaposleni koji osećaju da njihov rad ima smisla jesu 2,8 puta više radi da ostanu u kompaniji. Organizacije koje imaju jasan smisao kojim se vode imaju 30% više inovacija i lojalnosti klijenata. Ne možemo se osloniti na verovanje da će zaposleni sami da “povežu tačkice” i da uvek sami uvide ili prihvate važnost njihovog posla za širu sliku, za veće dobro. Važno je da im na to ukažu lideri.

Pokažite im primerom na koji način je njihov rad važan. Jasno povežite svakodnevne zadatke zaposlenih sa smislom i širim uticajem tih poslova, navedite primere, pokažite tu vezu, prikažite poslovne ciljeve u svetlu ličnog rasta i doprinosa zaposlenog organizacijskim ciljevima i opštem dobru. Kultura se ne menja sloganima, menja se svakodnevnim razgovorima i odlukama. Konzistentna, pa makar i nesavršena akcija u pravom smeru i u pravom trenutku, uvek je učinkovitija od pukog slogana na zidu”, zaključila je Li Elena Henderson.

“Retencija i angažovanost na poslu nisu luksuz već imperativ poslovanja. Istraživanja ukazuju da timovi koji nisu angažovani pokazuju 18 odsto nižu produktivnost i 15 odsto manju profitabilnost. Gallupova anketa pokazuje da jedan od dva zaposlena aktivno traži drugi posao. Kada zaposleni napusti organizaciju, organizaciju troškovi zamene te osobe koštaju jednu i po do dve njene bruto plate, zaključila je Li Elena.

HR Experience

Trendovi. Prakse. Inovacije.

sr_RSSerbian